torsdag 3. april 2008

Hello, which country do you come from?

Vi har naa vaert i Iran i nesten en uke. Tiden flyr, men vi faar sett masse og blitt litt kjent med en hel del. Av og til foeler jeg meg som en apekatt, turisten som blir severdigheten selv. Generelt er engelskkunnskapene til Iranerne daarlige, og begrenser seg til "Hello, which country do you come from?" Do you think Isfahan/Yazd is beautifull?" "Thank you, good bye". Jeg er sikker paa at minst et femtitalls personer i Iran naa vet at jeg kommer fra Norge og synes Isfahan og Yazd er flotte byer. Noen (gjerne laerere eller forretningsfolk) kan litt mer, og nesten samtlige har en eller annen forbindelse til Norge (har en fetter som bor der, skal til Volda for aa gaa paa norskkurs, etc). Saa folk er veldig hyggelige, nesten litt i overkant.

Det er mange som vil ta bilder sammen med oss. Her er en fyr som ogsaa har en egen blogg og som skal legge bilde av meg ut paa bloggen sin.


Det er mye aa se i Iran. Vi har besoekt flere imponerende moskeer, et par Armenske kirker (og et lite museum som fortalte litt om det armenske folkemordet hvor 1,5 millioner ble slaktet av tyrkerne), og vi dro til en landsby der vi fant en liten synagoge. Det bodde ca 1000 joeder i omraadet, og de var ivrige etter aa vise oss rundt.



I gaar tok vi toget fra Isfahan til Yazd, det var 6 timer gjennom oerkenlandskap.

Klokken kvart over syv stanset toget i 20 minutter like ved en moske slik at muslimene fikk be. Yazd er en veldig gammel by og vi har trasket rundt og sett et fengsel benyttet av Aleksander den store, museum som viser det intrikate vannforsyningssystemet til byen, et par moskeer og flere fine hus. Vi bor paa et herlig gjestehus hvor det er deilig aa slappe av med te og vannpipe (som visstnok er ulovlig her).

En viktig del av aa ha ferie er aa slappe av. Her med te og Proust.



Det er noen undelige ting med Iran:

  • De lever i en tidssone 3,5 timer foran Norge. Hvorfor ikke 3 eller 4? Det skjoenner ikke jeg.
  • De har en egen persisk kalender, der den foerste maaneden i aaret vanligvis begynner 20. mars, men ikke i aar, da begynte den 21. mars. Litt vanskelig aa holde oversikt over dagene for oss utlendinger...
  • Nettavisene til VG og Aftenposten er sensurert her, men Dagbladet gaar greit
  • Pengeenheten er riel, 1 kr = 1600 riel. Paa pengesedlene staar det for eksempel 1000 riel eller 50 000 riel. Men absolut alle snakker om Tuman. 1 Tuman = 10 Riel. Hvorfor skriver de da ikke Tuman paa sedlene i stedet for Riel? Dette synes unoedvendig komplisert.
  • Tildekkede kvinner. Det er en uting. Det vi ser av ansiktene til mange av kvinnene her tyder paa at mytene om at de persiske jentene skal vaere saa vakre ser ut til aa stemme. Og da er det veldig bortkastet aa dekke dem saa mye til.

Vi har det altsaa bra og jeg skal skrive mer naar vi kommer til Shiraz om et par dager (og kanskje laste opp et bilde av en doer, mamma).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Høres veldig interessant ut, Ole Chr.
Du har ikke spurt noen av de iranske damene om de kan lette litt på sløret ?
En ørkentur høres spennende ut. Ta bilder av den, da...

Anonym sa...

Du må ta bilder av mer enn en dør, helst mange. Jeg ser for meg at de er blå.
SÅ bra at damene har slør.

Victoria sa...

He he, veldig morsom og interessant lesing det her, bror!!! Nesten så jeg kunne ønske jeg var der sammen med dere!!!Nå blir det fryktelig mange utropstegn her, men det er en fin måte å utrykke min henrykkelse på når jeg ikke kan bruke kroppspråk!

Lett på et slør,
ta bilde av en dør,
så blir mor og far i godt humør,
(ikke at de ikke er det fra før)

Klem fra lillesøster

Anonym sa...

hahahaha Vic you made my day. Spennende å høre fra deg Ole Christian, gleder meg til fortsettelsen :)

Anonym sa...

Hello Mr.
thank you very much
I love you
please look at to
(www.dothink.blogfa.com)