tirsdag 11. mars 2008

Til Surin

Etter et par dager i Mukdahan, kjoerte Satad og jeg til Surin, naermere bestemt den landsbyen hvor han kommer fra (som jeg aldri husker navnet paa, men den ligger en kilometer fra grensen til Si Saket og fem kilometer fra Kambodsja). De er veldig mange som bor i Thailand, kanskje de fleste, som ikke er av etnisk Thai opprinnelse, og alle som bor i denne landsbyen er Khmer. Jeg kan snakke brukbart thai, men skjoenner ikke et ord khmer. Siden alle snakker khmer i denne landsbyen med mindre de maa snakke thai, saa maatte Satad traa stoettende til som tolk for at jeg skulle faa med meg hva som ble sagt.





I loepet av de to dagene vi var i Surin, fikk vi med oss et fint bryllup. Bryllup i Surin er vel som bryllup flest: hoeytidelige sermonier, mange gaver og en stor, stor fest. Bildet viser en av sermoniene: brudeparet vasker foreldrene sine.



Jeg har ogsaa laert meg en ny metode aa fiske paa. "Soop Plaa" eller pumpe fisk kaller de det. Metoden bestaar i aa finne en liten dam i risaakrene og pumpe alt vannet ut av dammen med en maskin som vanligvis brukes i forbindelse med risdyrking. Naar nesten alt vannet er borte, gaar man saa aa plukker opp fisken som ligger igjen. Ganske effektivt i grunn. Vi fikk en passe stor fangst, men fisken var for det meste veldig liten. Vi grillet og kokte en del med en gang, men de som var med i fisklaget fikk ogsaa rikelig med fisk med seg tilbake etter at vi var ferdige.

1 kommentar:

Anonym sa...

God tur videre på reisen, enjoy!
Hils Marit og fammen!:)